Udruga za razvoj audio-vizualne umjetnosti
10/10 2017
“Re-Cycles” je projekt kojeg je mladi talentirani autor Tin Dožić realizirao na rezidencijalnom programu Summer Sessions 2017 u institutu V2_ u Rotterdamu, između 16. kolovoza i 15. rujna. Rad naslova “Re-Cycles” ostvaren je u formi izrade vlastitih naprava za produkciju zvuka, a realiziran je kao zvučna izvedba u trajanju 18 minuta na događaju “Test_Lab: Summer Session 2017” 14. rujna 2017. u organizaciji (i prostoru) instituta V2_ Lab for the Unstable Media.
Proces nastanka rada podijeljen je na tri faze. U prvoj fazi (trajanja cca 1 tjedan) autor je prikupljao materijale za izradu zvučnih instrumenata. Materijali su prikupljani donacijama u prostorima V2_. Za potrebe prikupljanja materijala napravljen je Facebook događaj naslova “Donate E-waste” a održan je 21. i 23. kolovoza. Također, umjetnik je materijale nalazio i u secondhand trgovinama i na ulici. Koristio je otpadne materijale i zastarijele tehnologije kao što su osobna računala, stari alati, elektromotori, igračke, odbačena drvena građa i zastarijela audio tehnologija (gramofon).
U drugoj fazi (trajanja cca 2,5 tjedna) autor je izrađivao instrumente. Instrumenti su temeljeni na jednostavnim elektromehaničkim i elektroničkim principima. Njihova funkcija je produkcija neglazbenog ili rubno glazbenog zvuka. Većinu uređaja kojima je bila potrebna struja napajana su pomoću recikliranog napajanja odbačenog osobnog računala. Slijedi nekoliko primjera principa generiranja zvuka:
– korištenje zavojnica preuzetih iz starih strujnih adaptera. Direktnim spajanjem tih zavojnica u audio mikser postiže se mogućnost snimanja elektromagnetskog zračenja elektroničkih uređaja. Uređaji čije je zračenje snimano su razni elektromotori. Njihova rotacija rezultira tonom, a promjenom brzine motora mijenja se frekvencija koju čujemo.
– korištenje ventilatora iz starih računala za generiranje mehaničkih pokreta. Pimjerice, ventilator pokreće ping pong lopticu koja udara po mikrofonu preuzetom iz stare telefonske slušalice i na taj način nastaje nasumični sinkopirani ritam.
– rezoniranje metalnih žica kružnim pokretom. Korištena je stara ručna bušilica i mehanizam štapa za pecanje za generiranje kružnih pokreta. Okretanjem glatkog drvenog rezonatora preko žice dobiva se ton prema hurdy gurdy principu.
U trećoj fazi (zadnji tjedan boravka na rezidenicij) umjetnik se koncentrirao na postav svih instrumenata na stol, uređenje stola i postav istog u prostoru. Stol je poluproziran i osvjetljen neonskim lampama s donje strane. Također, u ovoj fazi je uvježbavao okvirnu kompoziciju za izvedbu na samoj izložbi.
Tin Dožić rođen 1989. godine u Rijeci. Završio je studij psihologije na Hrvatskim studijima Sveučilišta u Zagrebu i Nove medije na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. U svojoj praksi polazi od medija zvuka, a bavi se terenskim snimanjem, radiom i eksperimentalnom glazbom. Izlagao i nastupao je na raznim platformama u Hrvatskoj i inozemstvu (Sound art inkubator, Device art, Izlog suvremenog zvuka, MIMO).
Summer Sessions je mreža za razvoj talenata koja organizira rezidencijalne programe za umjetnike u začetku karijere te nudi produktivnu atmosferu, kvalitetnu produkciju i stručni feedback – sve što je potrebno za pokretanje ili razvoj profesionalnog umjetničkog projekta. Glavna ideja ovog međunarodnog rezidencijalnog programa je da organizacije sponzoriraju umjetnike iz njihove zemlje za odlazak u neku inozemnu organizaciju kako bi tamo razvijali svoj projekt. Kroz program razvija se projekt od koncepta do rada koji je spreman za prezentaciju.