Udruga za razvoj audio-vizualne umjetnosti
02/06 2022
Udruga Metamedij u suradnji s Odsjekom za dizajn vizualnih komunikacija (UMAS), Sveučilištem u Novoj Gorici (Slovenija) i Sveučilištem ArtEZ (Arnhem, NL) organizira radionicu spekulativnog dizajna pod nazivom ‘’Into Blue Futures: A Speculative Workshop in Strategic Foresight’’. Radionica će se održati od 1. do 6. kolovoza 2022. godine u Zajednici tehničke kulture u Puli, a vodit će je Maja Grakalić i pETER Purg.
U ovoj će radionici polaznici istražiti alate i metode strateškog predviđanja, discipline bliskoj spekulativnom dizajnu i kombinirati je s pristupima umjetničkog mišljenja (engl. art thinking). Radionica će se održati tijekom 24. izdanja Media Mediterranea festivala.
// Kontekst
Teme radionice će se nadovezivati na temu samog festivala “Svjetovanja hidrosfere”, posebice s obzirom na goruće probleme morskih i pomorskih svjetova, obalnih zajednica, njihovih raznovrsnih ekologija i izazova održivosti, post-turizma, migracija na moru, oceanskog i otočkog mišljenja, klimatskih promjena, potrošnje energije, odrasta itd. Postoji li prostor za novu vrstu (plave) humanistike?
Za bavljenje s ovim temama koristit ćemo strateško predviđanje i spekulativni dizajn, prakse koje pripadaju grani disciplina koje se bave predviđanjima. Spekulativni dizajn je misaoni alat koji koristi spektar kvantitativnih i kvalitativnih metodologija za mapiranje višestrukih scenarija budućnosti baziranih na trenutnim trendovima. Strateško predviđanje je strateško i kritičko mišljenje koje prethodi stadiju spekulativnog dizajna. Kroz spekulativni dizajn, nastojimo potaknuti refleksiju o društveno-kulturnim, ekonomskim i političkim promjenama i pripremiti se za sve mogućnosti, no, najvažnije od svega, dobiti alate za stvaranje odgovornijih i etičnijih odluka za inkluzivniju budućnost. Obje su discipline započele kao prakse u poslovnoj, istraživačkoj i akademskoj sferi, a u posljednje su vrijeme demokratizirane i uvrštene u UNESCO-vu Future Literacy Inicijativu kao ključne kompetencije 21. stoljeća.
Da bismo uveli umjetničko mišljenje kao ključni stadij inovacije, potrebno je razumjeti metode i alate korištene u umjetničkim praksama koje su relevantne za odabrani problem ili pitanje. Ovi nekonvencionalni elementi inovacijskog procesa koji donose radikalne, pozitivno remetilačke inovacije temeljene na mnoštvu pogleda i pristupa, u načelu uzimaju u obzir individualno iskustvo i gledište, a pritom ostaju holističke u kontekstu sustavnog pristupa. Umjetničko mišljenje tako omogućuje prijeko potreban pandan dizajnerskom mišljenju (ako ne i nužan predstadij unutar inovacijskog procesa) s obzirom na to da ”provodi više vremena u otvorenom problemskom prostoru, nadzirući mogućnosti i tražeći nepobitne prostore” (Robbins 2018).
(REFERENCA: Robbins, Peter. 2018. “From Design Thinking to Art Thinking with an Open Innovation Perspective”)
// Pristup
U ovoj će radionici polaznici biti upoznati s metodama i procesima strateškog predviđanja i proširiti ih umjetničkim mišljenjem. Nakon upoznavanja s osnovnim metodama, polaznici će istraživati moguće plave budućnosti i postupno razvijati prototipove koji manifestiraju različite vizije spekulacija o mogućim (više ili manje održivim) budućnostima. Na zadnjem danu radionice sudionici će prezentirati svoje misaone procese, kao i opipljive rezultate njihovih projekata festivalskoj publici.
Sudionici će biti poticani na strateško i kritičko razmišljanje o učinku koji naše trenutne akcije i osobne pristranosti mogu imati na budućnost čovječanstva, društva i planeta. Sudionici će raditi u suradničkom i inkluzivnom okruženju, koristeći vlastite vještine i dostupnu tehnologiju, kao i osobne kreativne alate koje ponesu sa sobom.
// Opće informacije
Poziv je namijenjen širokom spektru sudionika, od studenata do mladih stručnjaka u kreativnom sektoru, s posebnim naglaskom na umjetnička i dizajnerska usmjerenja, u područjima novih medija, IT-ja, sociologije, (eko)biologije, artivizma, humanitarizma itd., između 18 i 35 godina. Program radionice uključuje predavanja te suradničke i interaktivne vježbe, vizualne/medijske prezentacije i grupni rad usmjeren na proces praktične sukreacije.
Radionica će se održati na engleskome jeziku.
Sudjelovanje na radionici je besplatno. Troškovi smještaja su u potpunosti pokriveni od strane organizatora, dok troškove hrane i puta sudionici snose sami. Na radionici će se osigurati osvježenja.
// Prijave
Za sudjelovanje na radionici potrebno je prijaviti se putem online obrasca.
Za više informacija možete nas kontaktirati na: kontakt.radionice@gmail.com
Rok za prijave je 6. srpanj 2022. godine. Broj sudionika je ograničen. Svi prijavljeni zaprimit će obavijest o rezultatima selekcije putem e-pošte 14. srpnja 2022. Nakon odabira i obavijesti, sudionici su dužni potvrditi sudjelovanje. Sudionici će 2 tjedna prije početka radionice zaprimiti zadatak za individualnu pripremnu aktivnost.
// Mentori
Maja Grakalić radi u području dizajna usluga (engl. service design), eksperimentalnog futurizma te je PhD istraživačica na Central Saint Martins u Londonu, s petnaestogodišnjim iskustvom rada u medijskim kompanijama, javnom sektoru i edukacijskim institucijama (Nova TV, BBC, UK Government, MA Material Futures CSM, Strategic Foresight for positive Change). Njezin rad spaja strateški dizajn i predviđanje s kolaboracijskim pristupom usmjerenim čovjeku, i to u javnom sektoru, vladi i donošenju politika. Poučava studente i stručnjake o pristupima strateškog dizajna okrenutih budućnosti, kao i kako ih koristiti za preispitivanje statusa quo te zajednički graditi poželjne budućnosti. Njezino doktorsko istraživanje nagrađeno u London Doctoral Centre (AHRC) bilježi podrijetlo spekulativnog dizajna u bivšoj socijalističkoj Jugoslaviji s ciljem istraživanja izostavljenih povijesti praksa i diverzifikacije budućih perspektiva izvan zapadnjačkog konteksta.
Peter Purg trenutno vodi modul Novi mediji na preddiplomskom i diplomskom programu digitalnih/medijskih umjetnosti i praksa na Akademiji umjetnosti Sveučilišta u Novoj Gorici, gdje je izvanredni profesor, projektni koordinator i stručnjak na području digitalne kulture i medija. Bio je voditeljem projekta MASTmodule.eu kojemu je bio cilj definirati ulogu i metodologiju umjetničkog promišljanja u društvenim inovacijama za bolju europsku budućnost. Kurirao je 20. izdanje međunarodnog festivala suvremene umjetnosti Pixxelpoint 2019. Njegovi recentniji znanstveni interesi uključuju pedagogiju medijske umjetnosti, odrast i medijsku ekologiju. Od 2021. godine je u službi dekana studija za humanistiku Sveučilišta u Novoj Gorici.
Dizajn: Oleg Šuran