Udruga za razvoj audio-vizualne umjetnosti
13/11 2024
Novomedijski kultivator, Novosti
Dana 13. studenog 2024. godine u galeriji Novo, u sklopu programa Novomedijski kultivator, održana je radionica Slike u ekranima uz kratko predavanje pod vodstvom kustosice, edukatorice i umjetnice Elene Apostolovski. Radionica je bila namijenjena za dva razreda Gimnazije Pula te je obuhvatila širok spektar tema vezanih uz suvremenu umjetnost, interaktivne medije i ulogu umjetnosti u današnjem društvu, osobito kroz prizmu tehnologije, društvenih mreža i identiteta.
Radionica je bila vrlo interaktivna, dok su učenici aktivno sudjelovali u razgovorima o različitim vrstama umjetnosti. Apostolovski je potaknula učenike na razmišljanje o tome kako umjetnost danas uključuje tehnologiju i umjetničke procese, povezujući to s vlastitim iskustvima i interesima. Diskutirali su o mogućnostima koje umjetnost nudi kao alat za izražavanje osobnog identiteta i društvenih komentara. Radionicom Slike u ekranima istraživalo se kako vizualna kultura oblikuje naš svakodnevni život i utječe na percepciju sebe i okoline kroz ekrane koje svakodnevno koristimo te se pozivalo na analizu vizalnih elemenata u vlastitom okruženju i istraživanje prostora između sebe i umjetnosti. Učenici Gimnazije imali su priliku približiti se praksama suvremene umjetnosti koristeći alate poput screenshota i fotografije. Cilj radionice bio je potaknuti učenike na kritičko promišljanje o vizualnoj kulturi kroz maštovitost i igru.
Jedan od središnjih dijelova predavanja bio je praktičan razgovor o uporabi umjetne inteligencije (AI) u umjetnosti. Kroz konkretne primjere, poput rada U međuvremenu, u sjajnom sučelju (Meanwhile, in the glossy interface) nedavno postavljenog u Galeriji Novo kojem je fokus istraživanje međuljudskih odnosa u fizičkoj i digitalnoj svakodnevnici oblikovanoj dominantim ideologijama. Apostolovski je ovime prikazala kako AI može postati kreativan partner u stvaranju umjetničkih djela. Učenici su imali priliku razmisliti o mogućnostima i etičkim pitanjima koja proizlaze iz korištenja AI u umjetnosti, kao i o novim načinima interpretacije vizualnih djela u kontekstu digitalne i virtualne stvarnosti.
U sljedećem dijelu predavanja, Apostolovski je obratila pažnju na fenomen društvenih mreža i njihov utjecaj na oblikovanje identiteta. Učenici su razmatrali kako na društvenim mrežama često dolazi do kontrasta između stvarnosti i fikcije te kako to oblikuje percepciju umjetnosti i umjetničkih djela. Razgovarali su o tome kako influenceri i korisnici društvenih mreža prezentiraju “lifestyle”, često prikazujući idealizirane verzije svojih života, što se može usporediti s umjetničkim prikazima identiteta i stvarnosti.
Predavanje je obuhvatilo i pojam kustosa, odnosno osobe koja upravlja umjetničkom kolekcijom, organizira izložbe i interpretira umjetnička djela u njihovom kontekstu. Učenici su saznali više o tome kako kustosi odabiru radove, kako ih stavljaju u kontekst te na koji način interpretiraju umjetnost za širu publiku. Elena Apostolovski je objasnila pritom i ulogu kustosa u kulturnom sektoru te naglasila važnost stručnosti u odabiru umjetničkih djela koja se izlažu. Zanimljiv dio koji je uslijedio odnosio se na umjetnost koja se koristi u korporativnim okruženjima. Apostolovski je za primjer prikazala rad umjetnika Boba Dempra koji u svojim projektima spaja umjetnost i poslovni svijet te istaknula kako korištenjem vizualnog jezika, Demper nastoji zadiviti publiku i stvoriti performativne uvjete u kojima se umjetnost i poslovna kultura prepliću. Učenici su diskutirali o tome kako umjetnost može biti alat za interpretaciju i angažiranje dionika (stakeholdera), a istovremeno odražava društvenu i korporativnu kulturu.
Također se istaknula i važnost suvremenog umjetničkog izraza u interpretaciji društvenih poruka. Kroz analizu dviju projiciranih skulptura od različitih materijala, učenici su razmotrili razlike u pristupima modernoj i suvremenoj umjetnosti. Apostolovski je objasnila kako suvremena umjetnost često komunicira dublje društvene poruke, dok je moderna umjetnost bila usmjerenija na formu i estetiku. Pitanja umjetničke istine i poruka koje radovi nose također su bila tema rasprave. Jedan od ključnih pojmova koji je obrađen u radionici bio je “bijela kocka”, termin koji opisuje klasičan galerijski prostor u kojem umjetnička djela “lebde” u apstraktnom prostoru, bez distrakcija i konteksta. Apostolovski je usporedila bijelu kocku s drugim vrstama umjetničkih prostora, poput industrijskih prostora ili neformalnih galerija te je potaknula učenike na razmišljanje o tome kako različiti prostori mogu mijenjati način na koji doživljavamo umjetnost.
Na kraju samog predavanja, Apostolovski je naglasila značaj gimnazijskog obrazovanja i svih mogućnosti koje ono pruža za daljnje usmjerenje u umjetničkim i kulturnim industrijama. Istaknula je kako mladi ljudi imaju priliku oblikovati vlastite umjetničke i kulturne identitete te sudjelovati u suvremenim diskursima koji oblikuju umjetnost i društvo.
Radionica Slike u ekranima bila je iznimno inspirativna i edukativna te je učenicima omogućila da steknu dublje razumijevanje suvremene umjetnosti i njezinih različitih formi, kao i uloge koju umjetnost može imati u današnjem društvu.
Elena Apostolovski nezavisna je kustosica, spisateljica i edukatorica. Nastoji propitati odnos društvene stvarnosti, umjetničkog djela i publike, afirmirajući doživljaj umjetnosti kao fizičko iskustvo tijela u prostoru koje dijeli s drugim ljudima. Njezina praksa usmjerena je na istraživanje međuljudskih odnosa u fizičkoj i digitalnoj stvarnosti oblikovanoj dominantnim ideologijama, s ciljem pronalaženja strategija koje pridonose jačanju povezanosti unutar zajednice i narušavanju konvencija. Znatiželja je navodi na česte suradnje s pojedincima i udrugama iz društvenih i tehničkih znanosti, plesa i performansa. Radi kao programska koordinatorica i agentica u umjetničkom prostoru i platformi zajednice Initiative Inventors Inventors u Haagu.
Novomedijski kultivator projekt je koji školama nudi niz edukativnih i kreativnih aktivnosti kojima se nastoji povećati interes mladih za kulturu i novomedijsku umjetnost te potaknuti njihovo aktivno praćenje i djelovanje unutar kulturno-umjetničke scene Istarske županije. Cilj je skrenuti pažnju mlađih pripadnika zajednice, i neposredno čitave zajednice, na dobrobiti aktivnog uključenja u kreativne i umjetničke sadržaje te proširiti svijest o izazovima demokratizacije i prava na kulturu. Koncept se realizira raznovrsnim aktivnostima koje unaprijeđuju razumijevanje mladih za suvremenu umjetnost te ih motiviraju na aktivno uključenje u njezinu konzumaciju i, eventualno, stvaralaštvo.