Udruga za razvoj audio-vizualne umjetnosti
10/06 2025
Ovogodišnji 27. Media Mediterranea festival udruge Metamedij započeo je u ponedjeljak 26. svibnja s video programom „H2O sučelje“ u Malom rimskom kazalištu Arheološkog muzeja Istre. Projekcija je sastavni dio izložbe istoimenog naziva u kustoskoj koncepciji Darka Fritza koja je otvorena u srijedu, 28. svibnja u pulskoj galeriji Novo (Laginjina 7) čime je festival Media Mediterranea 27 službeno i svečano otvoren.
Video program donio je radove Karle Brunet, Nigela Helyera, Tonija Meštrovića i Robertine Šebjanič, umjetnika koji se u svom radu bave temama oceana, podvodnih ekosustava i klimatskih promjena. U videu „A Blue Note“ Tonija Meštrovića autor ispituje fenomen mjehurića zraka u morskoj vodi, a sam naziv rada polazi od ideje da podvodni mjehurići mijenjaju svoje frekvencije.
Podvodnih zvukova bilo je i u videima različitih umjetnika, a neki od njih koriste statističke podatke kao što je rad Nigela Helyera „Biologging and Under the Icecap (Excerpt)“ gdje jazz glazbenici improviziraju na partituri temeljenoj na podacima o oceanima oko Australije.
U videu Robertine Šebjanič „CO_SONIC 1884km²“ ispituje se ekologija rijeke koja teče i nestaje pod zemljom – na razini i iznad površine planeta. Karla Brunet u svom videu „Antarctic Convergence“ ispituje situaciju ledenjaka i leda koji se led susreće s oceanom, koristeći mnogo statističkih podataka u svom radu.
Program festivala Media Mediterranea 27 nastavljen je utorak, 27. svibnja na Fakultetu ekonomije i turizma „Mijo Mirković“ pulskog Sveučilišta gdje je svoje predavanje na temu „Institucionalne suradnje u umjetnosti i znanosti“ održala dr. Cecelia Cmielewski (Western Sidney University) dok je dr. Nigel Helyer održao prezentaciju svoje umjetničke prakse “Water Works”.
Otvorenjem izložbe „H2O sučelje“ u srijedu, 28. svibnja u pulskoj galeriji Novo festival je službeno otvoren. Kustos izložbe je Darko Fritz, a radove su izložili: Leah Barclay, Karla Brunet, Nigel Helyer, Toni Meštrović, Dijana Protić, Robertina Šebjanič & Entangled Others (Sofia Crespo i Feileacan McCormick).
Prisutnima su se na otvaranju obratili voditeljica galerije Novo Marijeta Bradić, direktor festivala Marino Jurcan te kustos i autor festivalske teme Darko Fritz.
Nigel Helyer je u galeriji Novo izložio radove „BioSphere|DataSphere“, „Heat“ i „ReSound“. Projekt „BioSphere|DataSphere“ predstavlja niz kreativnih interpretacija širokog spektra znanstvenih podataka prikupljenih terenskim istraživanjima. Zvukovni podaci, prikupljeni pomoću podvodne nadzorne plutače, transformiraju se u skulpturalne oblike i animacije koje otkrivaju svakodnevne zborove riba. Rad „Heat“ sastoji se od računalno generiranih slika i audiovizualnog djela. U suradnji s oceanografom Chrisom Chapmanom iz CSIRO-a, razvijena je karta toplinskih anomalija voda oko Tasmanije, temeljena na desetljećima satelitskog snimanja. Izračunate vrijednosti temperature morske površine na dubinskim konturama od 200m, 500m, 1.000m, 2.000m i 3.000m povezane su s glazbenim visinama tonova te transformirane u monofone partiture. Svaka partitura je odsvirana na instrumentima, a pet slojeva zvuka spojeni su u glazbenu podlogu koja prati vizualizaciju istih podataka. Osim audiovizualne komponente, isti podaci su predstavljeni kroz niz radarskih grafova koji dodatno ilustriraju temperaturne varijacije u morskim dubinama.
Rad „ReSound“ sastoji se od tri elementa: 2D laserski izrezanih skulptura, 3D ispisanih formi i audiovizualne animacije. „ReSound“ je umjetnička interpretacija opsežnog skupa podataka prikupljenih putem podvodne plutače usidrene u Tasmanski rasjed. Podaci su podijeljeni u dvanaest jedno-tjednih razdoblja i korišteni za izradu dviju serija skulpturalnih “podatkovnih satova”.
Karla Brunet se na festivalu predstavlja s dva rada: „Possible Displacements“ i „Non-Sea“. „Possible Displacements“ je audiovizualna kartografija koja istražuje putove za razumijevanje Sredozemlja. Fokusira se na kretanje tijela unutar ovog novog teritorija, a sve je snimljeno putem GPX tragova. Hodanje, veslanje, plivanje, ronjenje i jedrenje sastavni su dijelovi simbioze s morem, njegovim plimama i strujama. U radu „Non-Sea“ umjetnica tijekom svojih umjetničkih ekspedicija kroz Sredozemlje, traži svjetionike koje smatra anti-morem ili ne-morem. Ova potraga predstavlja način istraživanja granica i produbljivanja razumijevanja samog mora.
Rad Leah Barclay „Migration Patterns“ predstavlja imerzivni zvučni krajolik koji istražuje krhkost i složenost života u svijetu zvuka i vibracija. Temelji se na velikoj bazi podataka snimki zabilježenih hidrofonima uz obalu Queenslanda te prati zvučne migracijske obrasce i promjenjive ekologije – od najmanjih mikroskopskih rakova do najvećih morskih sisavaca na planetu. Njen rad „Hydrology 2.0 Sound Walk“ je zvučna šetnja Pulom u trajanju od pola sata, a pristupa joj se putem besplatne aplikacije Ecchoes klikom na QR kod izložen u galeriji. Ova tehnološki posredovana slušna avantura pretvara prostor u dinamično zvučno okruženje, otkrivajući bogat život ispod površine rijeka, oceana i jezera. Oslanjajući se na više od 300 sati snimaka hidrofona prikupljenih iz vodenih sustava diljem svijeta tijekom posljednjeg desetljeća, ovaj interdisciplinarni projekt pretvara znanstvena istraživanja u umjetničko iskustvo.
Projekt Robertine Šebjanič & Entangled Others (Sofia Crespo, Feileacan Mccormick) naziva se „AquA(I)formings“ i istražuje mogućnost empatičnog odnosa čovjeka prema više-nego-ljudskim entitetima. Projekt istražuje promjene u morskom okolišu uzrokovane ljudskom prisutnošću te nastoji zamisliti kako nove okolnosti – porast razine mora i temperature vode, promjene u kemijskom sastavu i dr. – utječu na njegove stanovnike. Umjetnici prate tragove plemenite periske (lat. Pinna nobilis), morskog organizma koji oduvijek pobuđuje znatiželju znanstvenika i istraživača mora, koristeći ga kao vizualni sinonim za više-nego-ljudske entitete.
Umjetnički rad „Noćna plima“ Dijane Protić predstavlja feminističku perspektivu mora i navigacije kroz različite epohe. Prvi narativ prati Catharine, zamišljenu gusarsku kapetanicu iz oko 1760. godine. Ovaj dio je ispričan na gozitskom dijalektu malteškog jezika. Catharine i njezina posada spašavaju brodolomnog kapetana i mornare. Oštar vizualni i zvučni rez uvodi drugi narativ, koji se fokusira na Mirtu Milat, suvremenu kapetanicu istraživačkog broda koji mapira ekološke katastrofe u Sredozemlju. Ovaj dio je ispričan na korčulanskom dijalektu. Videoinstalacija u tri kanala stvara atmosferično iskustvo umjesto strukturirane naracije.
Rad Tonija Meštrovića „Promjena agregatnog stanja u stereu“ opisuje vrisak kapljice vode kada padne na užarenu ploču: sada je audiovizualna transformacija i nestanak kapljice vode prikriven kroz “oči i uši” tehnologije. U zamračenom prostoru, dvije videokamere i dva mikrofona bilježe sliku i zvuk vode koja kapa na dvije užarene ploče. Snimljeni audiovizualni materijal prenosi se na prednji dio instalacije (na dva projekcijska ekrana i odgovarajuće zvučnike). „Promjena agregatnog stanja u stereu“ poetsko je promatranje elementarnih fenomena. Autor ovim radom istražuje granicu vidljivog i nevidljivog kako bi istaknuo one stvari koje u svakodnevnom životu najčešće prolaze nezapaženo.
Završni program festivala Media Mediterranea održan je u petak, 30. svibnja u klubu Kotač u Društvenom centru Rojc gdje je održana pop-up prezentacija radova s radionice spekulativnog dizajna i VJ-inga „Pipedreams & Lushlakes“ koju su tijekom festivala vodile Dora Đurkesac i Lilly Urbat. Nakon prezentacije održan je i završni party „Plava struja“ na kojem su nastupali DJ Evan i Ilija Rudman.