Udruga za razvoj audio-vizualne umjetnosti
27/10 2025
Novosti, U istom filmu – korak dalje
U sklopu programa U istom filmu – korak do kulture, udruga Metamedij u suradnji sa Školom za odgoj i obrazovanje Pula organizirala je radionice stop-animacije i eksperimentalne glazbe namijenjene djeci i mladima s teškoćama u razvoju (TUR).
Na radionici stop-motion animacije, pod vodstvom Vibora i Vjerana Juhasa, učenici su osmislili i animirali kratke priče koje ih opisuju. Koristeći tehniku kolaža i crteža, razvijali su vlastite ideje uz minimalnu pomoć voditelja – pokazujući iznimnu kreativnost, samostalnost i želju za izražavanjem kroz pokret i sliku.
 
U paralelnoj radionici “Tvornica zvuka”, voditelj Nenad Sinkauz poveo je učenike na zvučno putovanje kroz svijet filmske glazbe. Djeca su eksperimentirala sa zvukovima, snimali su sampleove, isprobavali instrumente, modulirali vlastite glasove i improvizirali u skupinama. Izvrsno su reagirali na zadatke i pokazali duboko razumijevanje i emocionalnu povezanost sa zvukom.
Vanja Marković iz Škole za odgoj i obrazovanje Pula ističe da škola usmjerena na razvoj u skladu sa suvremenim inkluzivnim principima koji uključuju fokusiranje na učenike i njihove specifične potrebe i interese.
– Također, kao istinski inkluzivnoj ustanovi, cilj nam je zagovaranje ideja pravičnosti i ravnopravnosti, prema kojima svaki pojedinac mora imati pravo i mogućnost uključivanja u sve sfere društva, dobivajući, pritom, podršku koja mu je za to uključivanje potrebna. Iako našu primarnu djelatnost čine odgoj i obrazovanje, toj inkluzivnoj ideji uvijek pristupamo holistički, nastojeći našim učenicima pružiti priliku za sudjelovanje tamo gdje ta prilika možda trenutno i ne postoji. U tom procesu od velikog su značaja organizacije koje se bave različitim spektrom društvenih (ali i drugih) djelatnosti, u ovom slučaju konkretno kulturnom djelatnosti. Te su organizacije most između naših učenika – djece i mladih s teškoćama u razvoju s jedne strane, i kulturnih sadržaja te onih koji takve sadržaje nude i provode s druge. Važnost ove suradnje upravo je u uspješnom povezivanju formalno, neformalno i informalno učenje, aktivnosti slobodnog vremena, stručnjake i umjetnike. Na taj način Škola postaje kulturna ustanova, kao što i kulturne ustanove postaju škole – mjesta učenja i razvoja, kaže Marković.
 
Ona dodaje da djeca i mladi s teškoćama u razvoju, u usporedbi sa svojim tipičnim vršnjacima, imaju iznimno malo prilike za uključivanje u brojne sfere društvenog djelovanja, među ostalim i u aktivnosti iz područja kulture. Jednako tako, dokazana je važnost izloženosti kulturnim sadržajima za djecu i mlade od najranije dobi, ne samo za razvoj spoznaje, različitih sposobnosti i sustava vrijednosti, već primarno radi izgradnje vlastitog iskustva svijeta koji ih okružuje.
– To se iskustvo materijalizira primarno kroz društvenu interakciju i društveno djelovanje, područja od iznimne inkluzivne važnosti. Upravo „kultura čini jedinstvo odgoja, obrazovanja, znanosti i društvenog razvoja u cjelini“ (Nola, 1987). Facilitacija tog procesa uključivanja, kako u odnosu na djecu i mlade kao korisnike, tako i u odnosu na one koji takve aktivnosti provode, nužnost je kako bi to uključivanje bilo smisleno, sustavno i učinkovito, zaključuje Marković.
Vibor Juhas, jedan od voditelja radionice ističe da su učenici uz minimum podrške i ohrabrenja iznijeli svoje ideje i kreativne smjernice koje su oblikovali u animirane segmente uz njihovu pomoć.
 
– U fokusu radionice naglašene su aktivnosti kreiranja priča i kratkih situacija koje se crtežom i stop motion animacijom pretvaraju u kratki animirani segment. Svaki učenik smislio je kratku situaciju koja ga/ju najbolje opisuje i njome se prestavio u animiranom segmentu. Sudjelovali su u ilustriranju i slaganju scene te samom procesu stop motion animacije. Djeca su reagirala izvrsno, sa intenzivnim zanimanjem za sam proces stop-motion animacije, ali i za smišljanje ideja i slaganje scena, kaže Juhas.
Nenad Sinkauz kaže da je rad sa učenicima protekao iznad njegovih očekivanja.
– Odnos koji su stvorili sa zvukom naprosto me iznenadio. Bez srama su se primili instrumenata i svirali sessione u trajanju od sedam minuta, bez previše mojeg moderiranja, što je zaista puno. Bili su znatiželjni i inspirirani raznim zvukovima koje su proizvodili i slušali, kaže Sinkauz.
 
Program U istom filmu – korak do kulture nastavlja razvijati inkluzivne kulturne prakse i participativne radionice u još nekoliko sredina u Istri i Hrvatskoj – jer kultura je za sve. Realiziran je u partnerstvu sa Školom za odgoj i obrazovanje Pula i Pula film festivala uz podršku Grada Pule i Ministarstva kulture i medija RH.