Udruga za razvoj audio-vizualne umjetnosti
05/01 2022
• U sklopu projekta StartArt čiji je nositelj udruga faro11 iz Rovinja provedena su dva natječaja (lipanj i rujan 2021.) za učenike srednjih škola u Istarskoj županiji, za audio-vizualne radove u digitalnom formatu na temu “Industrijska baština u digitalno doba” (digitalna fotografija, audio, video, gif, digitalna grafika i dizajn). Dobitnica druge nagrade Elena Kiss koja je svoj rad predstavila na iskupnoj izložbi u labinskom DKC-u Lamparna. Od nje smo prvo htjeli doznati što ju je privuklo da se prijavi na natječaj.
– Na natječaj su me uputili moji profesori koji nas stalno potiču na rad i kreativnost i često uključuju u razne projekte. Tema je bila predstavljena bez ograničenja koja bi nas kočila, ostavljala je prostor za originalnost, a sloboda u odabiru medija otvorila je mogućnost uporabe i kombinacije alata za rad u skladu s našim idejama.
Kako si obradila temu natječaja i na koji si se način odlučila za format rada?
– Putovanje na tračnicama uvelike je pridonijelo razvoju industrije, a ostavilo je vrijednu baštinu uz koju ljudi vežu uspomene, kako lijepe tako i tužne osjećaje koji prate putovanja i rastanke. S obzirom na to da je tema natječaja bila industrijska baština u digitalno doba, upravo vlakovi igraju njenu simboličku ulogu. Koristila sam Adobe Illustrator, računalni program za crtanje baziran na vektorima i time izrazila polaznu ideju gledanu kroz oči digitalnog napretka.
Možeš nam opisati rad te koliko je truda bilo potrebno uložiti da se on izradi?
– Uvijek je proces dobivanja i razrade ideje složeniji i dugotrajniji od same ilustracije. Razrada je dugo trajala jer motiv vlakova nosi u sebi široku simboliku korištenu u književnosti, filmu, slikarstvu i drugim granama umjetnosti, pa se oni uklapaju u različita tumačenja i izvan industrijske revolucije. Zbog toga je individualno kako će tko shvatiti rad. Kontrast hladnoći i brzini vlakova daje ruka svojom toplinom i ljudskosti. Tako se svatko može poistovjetiti i pogledati u svoj dlan, pa uočiti linije glave, srca i života. Vlakovi se tim crtama ne kreću samo na ruci napravljenoj od dugog i zapetljanog pravca, nego putuju i dlanovima svakoga od nas.
Kako ocjenjuješ projekte i natječaje ovakvog tipa i na koji način misliš da će ti ova nagrada pomoći u daljnjem kreativnom radu?
– Ovakvi projekti su izuzetno poticajni i predstavljaju odličnu priliku mladima za prezentiranje svojih ideja i učenje. Naglasila bih i važnost stvaranja vrijednih poznanstva koja su svakako korisna u kasnijem kreativnom razvoju.
Imaš li namjeru nastaviti surađivati s udrugama civilnog društva koje priređuju takve programe i što im savjetuješ u cilju poboljšanja njihovog rada?
– Naravno, nadam se da će mi se pružiti što više prilika za takve suradnje jer se putem njih stječu vrijedna iskustva. Mislim da su izložbe najljepša nagrada i sretna sam što će moj rad na taj način biti viđen i uživo. Moj savjet je provoditi što više sličnih projekata s različitim temama koje će mladima dati mogućnost kreativnog izričaja i razmišljanja o društvenim pitanjima na umjetnički način.
Reci nam nešto o svom dosadašnjem umjetničkom putu i na koji se način misliš dalje baviti umjetnošću?
– Slikarstvom se intenzivnije bavim posljednje dvije godine, a najviše uživam u tradicionalnom načinu rada, crtajući akrilnim bojama na platnu. Zbog digitalnog doba, dosta koristim i računalne programe, radeći na dizajnu i ilustracijama. U budućnosti svakako želim ostati u vizualnom svijetu, s naglaskom na područje dizajna.
Nositelj projekta StartArt je Faro11,Rovinj, a partneri su: Metamedij, Pula; L.A.E. XXI, Labin i Muzej Lapidarium, Novigrad. Projekt StartArt sufinanciraju Istarska županija i Grad Pula.