Udruga za razvoj audio-vizualne umjetnosti
09/08 2019
U sklopu projekta PRO+MOTION – programi u pokretu čiji je cilj programsko umrežavanje i promocija festivala u organizaciji članica zagovaračke platforme MI+, donosimo razgovor s Ivanom Čehić Rabljenović iz rovinjske udruge Faro11 koja organizira festival GrisiaYOUTH. Četvrto izdanje GrisiaYOUTH-a predstaviti će radove mladih novomedijskih umjetnika postavljenih na otvorenom prostoru podno crkve Sv.Eufemije u Rovinju u nedjelju, 11. kolovoza s početkom u 21.30 sati. Jedanaest mladih autora i dvanaest kreativnih izričaja novih medija, od umjetničkih instalacija, performansa, video uradaka i skulptura, zaigrano će se stopiti sa vječno zavodljivim mediteranskim ambijentom rovinjske stare jezgre. Čehić Rabljenović smo upitali da nam opiše dosadašnja iskustva u njegovoj organizaciji te manifestacije i na koje se načine ona mijenjala i razvijala.
– Izložba/manifestacija Grisia Youth, ove godine se održava po četvrti put, na istoj lokaciji podno platoa crkve sv. Eufemije. Sama se izložba nastavlja na tradicionalnu manifestaciju Grisia, koja se od pedesetih naovamo održava u istoimenoj ulici. Povod ovakvoj manifestaciji (u večernjim satima) jesu promjena umjetničkih praksi koje su među ostalim definirane i uporabom drugačijih medija i načina prezentacije. Koncept izložbe same ostaje jednak prvoj iz 2016. godine, ali učeći iz prethodnih iskustava, svake godine, usuđujemo se reći, podižemo ljestvicu.
Koje novosti može vaša publika očekivati tijekom ovogodišnjeg izdanja vaše manifestacije te koji su programski segmenti sada već tradicionalni i uspješni?
– Idejno se manifestacija oslanja na dosadašnje, nudeći pregršt novomedijskih radova. Umjetnički radovi samom tehnikom koja uključuje sliku i zvuk, ali i postavom podsjećajuću na barokni “Gesamtkunstwerk”, te pobuđuju sva naša osjetila. Upravo taj „sveobuhvatni“ doživljaj smatramo jednom od vrlina naše manifestacije. Ovogodišnja novost Grisie Youth je aktivni angažman zagovaračke platforme Mi + na svim partnerskim manifestacijama.
Nove medijske umjetnosti i nove umjetničke prakse, unatoč njihovom višegodišnjem postojanju nisu bliske široj javnosti. Na koji način senzibilizirate i educirate vašu publiku te koje bi se segmente tog posla moglo unaprijediti i na koji način?
– Novomedijske umjetničke prakse nisu bliske široj javnosti, ali tradicionalan, gotovo pučki karakter Grisie to jest. Ova simbiotička veza tradicionalne i novomedijske Grisie jest logičan slijed. Tradicijska Grisia se pomlađuje doplivom novih tehnologija i promišljanja o umjetnosti, a novomedijska baštini dio publike, na taj način prezentirajući joj svoje kvalitete.
Novomedijski radovi i radovi novih umjetničkih praksi često kritički propituju sadašnjost i stvarnost u kojoj živimo – koje ćete teme propitkivati tijekom ovogodišnjeg izdanja vašeg festivala/programa te koje su one najvažnije koje ste do sada obradili?
– Izložba nije tematski koncipirana te mladim autorima daje potpunu slobodu. Ipak, upravo propitivanje stvarnosti, ali i uloge novih medija kao takvih, tematika su koja se često ponavlja kroz radove same.
Međunarodna suradnja (gostovanja autora i/ili rezidencijalni programi) sastavni je dio i vašeg festivala/programa – na koji način ona obogaćuje vašu programsku ponudu te što ste vrijednoga u sklopu te suradnje naučili?
– Novomedijska umjetnost, odnosno sam karakter forme koji je digitalan dokida fizičke barijere, odnosno omogućuje umjetnicima koji fizički ne mogu biti na samoj lokaciji da svojim radovima sudjeluju na istoj, čineći takvu umjetnost dostupnijom bez obzira na geografske udaljenosti. Do sada smo imali priliku izlagati radove iz Srbije, Italije, Makedonije, Meksika i Njemačke. Internacionalni karakter izložbe potvrđuje i činjenica da je žiri na samoj izložbi iz 2017. godine činila Suzanne Royale iz Enter Art foundation iz Njemačke, a onu iz 2018. Silvia Guerra umjetnička direktorica laboratorija ideja i inovacija za doprinos suvremenoj umjetnosti Lab Bel iz Francuske. Ipak ne možemo ne navesti i naše kustose Sabinu Salamon, kao i ovogodišnje Robertu Weisman Nagy i Bojana Mucka, koji i sami imaju internacionalne karijere.
Ima li vaša manifestacija dovoljnu financijsku podršku da bi se kvalitetno održavala i razvijala te na koje načine rješavate njihov eventualni manjak?
– Financijska podrška je najveći izazov s kojim se pri organizaciji ovakve manifestacije susrećemo. Ipak, svi mi koji se bavimo kulturom neupitno smo svjesni da će nedostatak financija uvijek biti prisutan. Nažalost, rezovi su kod ovakve produkcije neminovni, ali ih nastojimo prikriti entuzijastičnim angažmanom i dobrom organizacijom.
***
PRO+MOTION – programi u pokretu
– Media Mediterranea – Grisia Youth – Arterija – Bijenale industrijske umjetnosti – Visualia –
Programsko umrežavanje i promocija festivala u organizaciji članica zagovaračke platforme MI+, financirane od strane Zaklade Kultura nova.
– Metamedij, Sonitus, Faro 11, Društvo arhitekata Istre – Società architetti dell’Istria, Labin Art Express, Muzej-Museo Lapidarium –