24/05 2024

Media Mediterranea 26

Media Mediterranea, Novosti

26. Media Mediterranea festival u organizaciji udruge Metamedij održava se od 27. svibnja do 1. lipnja 2024. godine. Tema ovogodišnjeg festivala je „Umreženo more“. U sklopu festivala bit će održana video projekcija, skupna izložba, autobusne ture, radionica spekulativne dizajnerske prakse i popratna pop-up izložba te DJ party. Festival se ove godine održava u Malom rimskom kazalištu (video zid zgrade Arheološkog muzeja Istre), galeriji DAI-SAI, galeriji Novo i klubu Kotač u DC-u Rojc.

 

 

TEMA FESTIVALA

Umreženo more

Irena Borić

 

U okviru plave humanistike koja kulturnu povijest smješta u morski kontekst, istaknute su figure moreplovca/ke i plivača/ice. Svaka od njih se drugačije prilagođava promjenjivom okruženju, ali i različito djeluje spram morskog okoliša. Dok moreplovci/ke plove tehnologijom koja im pruža osjećaj kontrole i sigurnosti, znatno ranjiviji plivači ovise o vlastitom tijelu i morskim strujama. Njihov se odnos s morem ocrtava u mjerilu, u udaljenostima koje su u stanju sagledati i/ili prijeći, kao i izloženosti negostoljubivom okruženju. Polazeći od te dvije figure, 26. izdanje festivala Media Mediterranea iscrtava fragmente mreže koja ih postavlja u odnos prema degradiranom morskom okolišu.

 

Navigaciju morem preslikavamo uz pomoć suvremenih tehnologija u plovidbu našom svakodnevnom mrežom. Figura moreplovca/ke tako neizbježno izaziva pretakanje digitalnih i morskih bespuća te nam pruža uvid u kompleksnost odnosa digitalnih tehnologija i mora. Bilo da je riječ o suvremenim tehnologijama nadzora i mjerenja, ali i njihovih materijalnih posljedica poput podvodnih kablova ili digitalnog otpada uopće, ili pak automatizacije i mehanizacije globalnih prekomorskih lanaca nabave, proučavanjem tehnološke infrastrukture razotkrivamo kompleksne socijalne, ekonomske, političke i ekološke odnose.

 

S druge strane, figura plivača/ice nije toliko bezazlena jer sadrži brojne kontradikcije, osobito kada je promatramo u kontekstu Mediterana kojeg kustos i pisac Bonaventure Soh Bejeng Ndikung naziva najpodlijom grobnicom modernih vremena. Stoga je položaj plivača/ice u moru, koje svoje centralno mjesto u filozofiji oceana duguje geografskom položaju između Europe, Afrike i Azije, izuzetno disproporcionalan. Za ljude u pokretu more je podsjetnik granica njihove slobode, a za bezbrižne kupače/ice ono je mjesto mira i odmora. Dok se usred Sredozemlja odvija borba za život, uz njegove obale masovna turistifikacija transformira priobalje što je uvjetovano tržišnom ekonomijom, ekonomskom eksploatacijom javnog prostora, kao i generičkim oblikovanjem koje negira postojeće lokalne kvalitete.

 

Ipak, moreplovci/ke i plivači/ce nisu jedini nepozvani gosti mora. Tokovi globalne ekonomije, prožimaju svjetska mora i oceane, jednako kao i goleme količine otpada posljedice kojih su, za biološku raznolikost, nesagledive. Stoga, kad opisuju stanje morskog teritorija, umjetnica Julieta Aranda i antropolog Eben Kirksey ističu: „Naši su oceani puni dvostruke smrti. Mora su preplavljena fungicidima, insekticidima i biocidima širokog spektra koji su razvijeni za komercijalnu poljoprivrednu proizvodnju. Otrovi se raspršuju u perjanicama, daleko iznad predviđenih ciljeva. Naftni nusproizvodi, boje, otapala, ljepila, akumulatorska kiselina i vezivna sredstva nakupljaju se na odlagalištima, cureći u vodene tokove. Industrijske kemikalije međusobno reagiraju, nadilazeći svoje izvorno stanje. Plastika koja pluta pacifičkim vrtlogom stvara dvostruku smrt dok je ptice, morski sisavci, kornjače i ribe pokušavaju pojesti.”

 

Umreženo more je more uhvaćeno u mrežu ekonomskih, političkih, socijalnih, tehnoloških i ekoloških čimbenika. Njegove kartografije tek treba iscrtati ne bi li se promijenila modernističko-kolonijalna vizija Mediterana. Upravo zato ovo festivalsko izdanje nastoji ukazati na neuralgične točke kako bi potaknula na razmišljanje o drugačijoj solidarnosti o kojoj Bonaventure Soh Bejeng Ndikung piše: „Biti solidaran znači dati prednost životu nad smrti; to je negiranje mogućnosti da jedni odlučuju u ime drugih kako će umrijeti. Solidarizirati se znači stvoriti strukture, mreže, plodna tla unutar kojih će ljubav biti istinita, a sreća mora biti moguća, solidarizirati se znači osigurati da vrste koje su bile osuđene na stotinu godina samoće odmah i dugotrajno imaju zasluženu priliku na zemlji.“

 

Kad govorimo o morskom okolišu, solidarnost treba misliti u proširenom polju koje uključuje i savezništvo s više nego ljudskim svijetom i s novim tehnologijama. Pasivno podilaženje tehnologiji nadzora i kontrole je potrebno nadomjestiti aktivnim korištenjem održivih i otvorenih (infra)struktura i mreža kako bi se izmijenio odnos prema zajedničkom dobru, bilo da je riječ o tehnologiji ili moru. Umjesto ugroženog i degradiranog okoliša koji odražava neravnomjerno raspoređene odnose moći, morski svijet u nastajanju traži posthumanističku filozofiju u okviru koje čovjek nije izvan, već je samo dio planetarne priče.

 

 

REFERENCE

 

Julieta Aranda and Eben Kirksey (2020.). Toward a Glossary of the Oceanic Undead: A(mphibious) through F(utures). e-flux Journal #112 https://www.e-flux.com/journal/112/354965/toward-a-glossary-of-the-oceanic-undead-a-mphibious-through-f-utures/, pristupljeno: 10. 5. 2024.

 

Neni Panourgiá (2018) Blue Humanities. Braidotti, R. and Hlavajova, M.(Eds.) Posthuman Glossary. Bloomsbury Academic.

 

Laura Lo Presti (2020.). Like a Map Over Troubled Water: (Un)mapping the Mediterranean Sea’s Terraqueous Necropolitics  e-flux Journal #109 https://www.e-flux.com/journal/109/330800/like-a-map-over-troubled-water-un-mapping-the-mediterranean-sea-s-terraqueous-necropolitics/, pristupljeno: 10. 5. 2024.

 

Bonaventure Soh Bejeng Ndikung (2022.). A Means to Render Our Lives Believable: Of Solitude and Solidarity, or the Whitewashing of Solidarity. e-flux Notes. https://www.e-flux.com/notes/456685/a-means-to-render-our-lives-believable-of-solitude-and-solidarity-or-the-whitewashing-of-solidarity, pristupljeno: 10. 5. 2024.

 

 

 

Program festivala

 

PONEDJELJAK, 27. 5. 2024.

9:00

Galerija DAI SAI

Smareglina ulica 1

The Sea Sees Us

Radionica spekulativne dizajnerske prakse

 

 

 

20:45 – 23:15

Malo rimsko kazalište

Herculov prolaz 1

Tabita Rezaire: Deep Down Tidal

Projekcija videa

 

 

 

SRIJEDA, 29. 5. 2024.

20:00

Galerija Novo

Laginjina ulica 7

Umreženo more

Katerina Duda i Marta Baradić, Kyriaki Goni, Uroš Krčadinac, Gaia Radić, Lana Stojićević, Robertina Šebjanič, Branimir Štivić, Marloes de Valk i Alexandre Leray

Skupna izložba

 

 

 

ČETVRTAK, 30. 5. 2024.

17:00

Parkiralište Karlo Rojc (polazak)

Ulica Ljudevita Gaja 3

Vidim šumu, pišem pašnjak

Katerina Duda i Marta Baradić

Autobusni obilazak brijunskog priobalja

(prijave na: uoskrapa@gmail.com)

 

 

 

SUBOTA, 1. 6. 2024.

9:30

Parkiralište Karlo Rojc (polazak)

Ulica Ljudevita Gaja 3

Vidim šumu, pišem pašnjak

Katerina Duda i Marta Baradić

Autobusni obilazak brijunskog priobalja

(prijave na: uoskrapa@gmail.com)

 

 

 

20:00

Galerija DAI SAI

Smareglina ulica 1

The Sea Sees Us

Prezentacija i pop up izložba radova s radionice spekulativnog dizajna

 

 

 

23:00 – 5:00

Klub Kotač

Ulica Ljudevita Gaja 3 (DC Rojc)

Plava struja

DJ Laseech, DJ Petar Dundov

Festivalski party

 

 

 

Donatori i sponzori

 

Ministarstvo kulture i medija RH

Zaklada Kultura nova

Istarska županija

Grad Pula

Francuski institut u Hrvatskoj

Northeastern University – Center for Design

Kefirko

“Projekt je podržala Zaklada SOLIDARNA kroz program Kultura u zajednici“

 

 

 

Partneri

 

Arheološki muzej Istre

IKA – Istarska kulturna agencija – Agenzia culturale istriana

Galerija Novo

DAI SAI

UMAS

Klub Kotač

 

 

 

Tehnička podrška

 

Sonitus

Audiolab

Ara Electronics

 

 

 

Medijski pokrovitelji

 

Parentium

Kulturistra

Radio Rojc

Glas Istre

 

 

 

Posebna zahvala

 

HRT Radio Pula

 

 

 

Tisak

 

Tiskara Nova

 

 

 

Više na: www.metamedia.hr

FB/Instagram udruga.metamedij

 

 

 

ORGANIZACIJSKI TIM

Marino Jurcan – direktor festivala / Irena Borić – kustosica / Marijeta Bradić – izvršna producentica / Andrea Vidović – produkcija / Nastasja Miletić i Marta Horvat – asistentice produkcije / Boris Vincek – odnosi s medijima / Oleg Šuran – dizajn vizualnih materijala / Samantha Kandinsky – fotografija / Visualia – tehnička podrška

 

Tags:

RSS 2.0 | trackback