Udruga za razvoj audio-vizualne umjetnosti
24/05 2024
26. Media Mediterranea festival u organizaciji udruge Metamedij održava se od 27. svibnja do 1. lipnja 2024. godine. Tema ovogodišnjeg festivala je „Umreženo more“. U sklopu festivala bit će održana video projekcija, skupna izložba, autobusne ture, radionica spekulativne dizajnerske prakse i popratna pop-up izložba te DJ party. Festival se ove godine održava u Malom rimskom kazalištu (video zid zgrade Arheološkog muzeja Istre), galeriji DAI-SAI, galeriji Novo i klubu Kotač u DC-u Rojc.
Irena Borić
U okviru plave humanistike koja kulturnu povijest smješta u morski kontekst, istaknute su figure moreplovca/ke i plivača/ice. Svaka od njih se drugačije prilagođava promjenjivom okruženju, ali i različito djeluje spram morskog okoliša. Dok moreplovci/ke plove tehnologijom koja im pruža osjećaj kontrole i sigurnosti, znatno ranjiviji plivači ovise o vlastitom tijelu i morskim strujama. Njihov se odnos s morem ocrtava u mjerilu, u udaljenostima koje su u stanju sagledati i/ili prijeći, kao i izloženosti negostoljubivom okruženju. Polazeći od te dvije figure, 26. izdanje festivala Media Mediterranea iscrtava fragmente mreže koja ih postavlja u odnos prema degradiranom morskom okolišu.
Navigaciju morem preslikavamo uz pomoć suvremenih tehnologija u plovidbu našom svakodnevnom mrežom. Figura moreplovca/ke tako neizbježno izaziva pretakanje digitalnih i morskih bespuća te nam pruža uvid u kompleksnost odnosa digitalnih tehnologija i mora. Bilo da je riječ o suvremenim tehnologijama nadzora i mjerenja, ali i njihovih materijalnih posljedica poput podvodnih kablova ili digitalnog otpada uopće, ili pak automatizacije i mehanizacije globalnih prekomorskih lanaca nabave, proučavanjem tehnološke infrastrukture razotkrivamo kompleksne socijalne, ekonomske, političke i ekološke odnose.
S druge strane, figura plivača/ice nije toliko bezazlena jer sadrži brojne kontradikcije, osobito kada je promatramo u kontekstu Mediterana kojeg kustos i pisac Bonaventure Soh Bejeng Ndikung naziva najpodlijom grobnicom modernih vremena. Stoga je položaj plivača/ice u moru, koje svoje centralno mjesto u filozofiji oceana duguje geografskom položaju između Europe, Afrike i Azije, izuzetno disproporcionalan. Za ljude u pokretu more je podsjetnik granica njihove slobode, a za bezbrižne kupače/ice ono je mjesto mira i odmora. Dok se usred Sredozemlja odvija borba za život, uz njegove obale masovna turistifikacija transformira priobalje što je uvjetovano tržišnom ekonomijom, ekonomskom eksploatacijom javnog prostora, kao i generičkim oblikovanjem koje negira postojeće lokalne kvalitete.
Ipak, moreplovci/ke i plivači/ce nisu jedini nepozvani gosti mora. Tokovi globalne ekonomije, prožimaju svjetska mora i oceane, jednako kao i goleme količine otpada posljedice kojih su, za biološku raznolikost, nesagledive. Stoga, kad opisuju stanje morskog teritorija, umjetnica Julieta Aranda i antropolog Eben Kirksey ističu: „Naši su oceani puni dvostruke smrti. Mora su preplavljena fungicidima, insekticidima i biocidima širokog spektra koji su razvijeni za komercijalnu poljoprivrednu proizvodnju. Otrovi se raspršuju u perjanicama, daleko iznad predviđenih ciljeva. Naftni nusproizvodi, boje, otapala, ljepila, akumulatorska kiselina i vezivna sredstva nakupljaju se na odlagalištima, cureći u vodene tokove. Industrijske kemikalije međusobno reagiraju, nadilazeći svoje izvorno stanje. Plastika koja pluta pacifičkim vrtlogom stvara dvostruku smrt dok je ptice, morski sisavci, kornjače i ribe pokušavaju pojesti.”
Umreženo more je more uhvaćeno u mrežu ekonomskih, političkih, socijalnih, tehnoloških i ekoloških čimbenika. Njegove kartografije tek treba iscrtati ne bi li se promijenila modernističko-kolonijalna vizija Mediterana. Upravo zato ovo festivalsko izdanje nastoji ukazati na neuralgične točke kako bi potaknula na razmišljanje o drugačijoj solidarnosti o kojoj Bonaventure Soh Bejeng Ndikung piše: „Biti solidaran znači dati prednost životu nad smrti; to je negiranje mogućnosti da jedni odlučuju u ime drugih kako će umrijeti. Solidarizirati se znači stvoriti strukture, mreže, plodna tla unutar kojih će ljubav biti istinita, a sreća mora biti moguća, solidarizirati se znači osigurati da vrste koje su bile osuđene na stotinu godina samoće odmah i dugotrajno imaju zasluženu priliku na zemlji.“
Kad govorimo o morskom okolišu, solidarnost treba misliti u proširenom polju koje uključuje i savezništvo s više nego ljudskim svijetom i s novim tehnologijama. Pasivno podilaženje tehnologiji nadzora i kontrole je potrebno nadomjestiti aktivnim korištenjem održivih i otvorenih (infra)struktura i mreža kako bi se izmijenio odnos prema zajedničkom dobru, bilo da je riječ o tehnologiji ili moru. Umjesto ugroženog i degradiranog okoliša koji odražava neravnomjerno raspoređene odnose moći, morski svijet u nastajanju traži posthumanističku filozofiju u okviru koje čovjek nije izvan, već je samo dio planetarne priče.
REFERENCE
Julieta Aranda and Eben Kirksey (2020.). Toward a Glossary of the Oceanic Undead: A(mphibious) through F(utures). e-flux Journal #112 https://www.e-flux.com/journal/112/354965/toward-a-glossary-of-the-oceanic-undead-a-mphibious-through-f-utures/, pristupljeno: 10. 5. 2024.
Neni Panourgiá (2018) Blue Humanities. Braidotti, R. and Hlavajova, M.(Eds.) Posthuman Glossary. Bloomsbury Academic.
Laura Lo Presti (2020.). Like a Map Over Troubled Water: (Un)mapping the Mediterranean Sea’s Terraqueous Necropolitics e-flux Journal #109 https://www.e-flux.com/journal/109/330800/like-a-map-over-troubled-water-un-mapping-the-mediterranean-sea-s-terraqueous-necropolitics/, pristupljeno: 10. 5. 2024.
Bonaventure Soh Bejeng Ndikung (2022.). A Means to Render Our Lives Believable: Of Solitude and Solidarity, or the Whitewashing of Solidarity. e-flux Notes. https://www.e-flux.com/notes/456685/a-means-to-render-our-lives-believable-of-solitude-and-solidarity-or-the-whitewashing-of-solidarity, pristupljeno: 10. 5. 2024.
PONEDJELJAK, 27. 5. 2024.
9:00
Galerija DAI SAI
Smareglina ulica 1
The Sea Sees Us
Radionica spekulativne dizajnerske prakse
20:45 – 23:15
Malo rimsko kazalište
Herculov prolaz 1
Tabita Rezaire: Deep Down Tidal
Projekcija videa
SRIJEDA, 29. 5. 2024.
20:00
Galerija Novo
Laginjina ulica 7
Umreženo more
Katerina Duda i Marta Baradić, Kyriaki Goni, Uroš Krčadinac, Gaia Radić, Lana Stojićević, Robertina Šebjanič, Branimir Štivić, Marloes de Valk i Alexandre Leray
Skupna izložba
ČETVRTAK, 30. 5. 2024.
17:00
Parkiralište Karlo Rojc (polazak)
Ulica Ljudevita Gaja 3
Vidim šumu, pišem pašnjak
Katerina Duda i Marta Baradić
Autobusni obilazak brijunskog priobalja
(prijave na: uoskrapa@gmail.com)
SUBOTA, 1. 6. 2024.
9:30
Parkiralište Karlo Rojc (polazak)
Ulica Ljudevita Gaja 3
Vidim šumu, pišem pašnjak
Katerina Duda i Marta Baradić
Autobusni obilazak brijunskog priobalja
(prijave na: uoskrapa@gmail.com)
20:00
Galerija DAI SAI
Smareglina ulica 1
The Sea Sees Us
Prezentacija i pop up izložba radova s radionice spekulativnog dizajna
23:00 – 5:00
Klub Kotač
Ulica Ljudevita Gaja 3 (DC Rojc)
Plava struja
DJ Laseech, DJ Petar Dundov
Festivalski party
Donatori i sponzori
Ministarstvo kulture i medija RH
Zaklada Kultura nova
Istarska županija
Grad Pula
Francuski institut u Hrvatskoj
Northeastern University – Center for Design
Kefirko
“Projekt je podržala Zaklada SOLIDARNA kroz program Kultura u zajednici“
Partneri
Arheološki muzej Istre
IKA – Istarska kulturna agencija – Agenzia culturale istriana
Galerija Novo
DAI SAI
UMAS
Klub Kotač
Tehnička podrška
Sonitus
Audiolab
Ara Electronics
Medijski pokrovitelji
Parentium
Kulturistra
Radio Rojc
Glas Istre
Posebna zahvala
HRT Radio Pula
Tisak
Tiskara Nova
Više na: www.metamedia.hr
FB/Instagram udruga.metamedij
ORGANIZACIJSKI TIM
Marino Jurcan – direktor festivala / Irena Borić – kustosica / Marijeta Bradić – izvršna producentica / Andrea Vidović – produkcija / Nastasja Miletić i Marta Horvat – asistentice produkcije / Boris Vincek – odnosi s medijima / Oleg Šuran – dizajn vizualnih materijala / Samantha Kandinsky – fotografija / Visualia – tehnička podrška