Udruga za razvoj audio-vizualne umjetnosti
06/08 2021
23. Media Mediterranea festival u organizaciji udruge Metamedij nastavio je s programom u petak, 6. kolovoza na pulskom forumu gdje je u Augostovom hramu otvorena izložba Hrvoja Hiršla „Kolaps“, a u Europskom centru za mir i razvoj otvorena je izložba ostalih gostujućih autora uz performans Nike Mihaljevića.
Prije otvaranja izložbi prisutnima su se obratili direktor festivala Marino Jurcan i autorica kustoske koncepcije i teme festivala „Inscenirana autentičnost“, Ivana Tkalčić. Jurcan je pozdravio okupljene i zahvalio Arheološkom muzeju Istre na ustupanju prostora za instalaciju Hrvoja Hiršla te je predao riječ kustosici Tkalčić. Ona je pojasnila da se tema ne referira samo na turizam već i na probleme autentičnog i insceniranog na društvenim mrežama. Riječ je potom preuzeo Hiršl koji je u kratkim crtama opisao svoj rad.
– Ovo što ćete moći vidjeti u hramu je kulminacija dvije godine istraživanja koje je započeto na Max Planck institutu i na kraju završeno na Institutu za fiziku u Zagrebu pod vodstvom dr. Nevena Šantića. Sama instalacija je s jedne strane umjetnički rad, a s druge strane i jedan znanstveni instrument koji nikad ne bi bio izgrađen jer za time ne bi imali potrebe. Sama tema je povećanje eksperimenta dvostrukog procjepa koji pokazuje da se čestice svjetlosti – fotoni – ponašaju drugačije kada se mjeri, a potpuno drugačije kada se ne mjeri. Dakle, relacija vala i čestice je sama tema projekta, a eksperiment je onaj koji postavlja pitanje same prirode stvarnosti jer implicira da se realnost ponaša na jedan način kada ju netko promatra te da je ovisna o mjerenju i svjesnom promatraču. Istraživanje je vezano na moje dugogodišnje istraživanje o raznim strukturama i nevidljivim fenomenima koje pokušavam vizualizirati i povezati s ljudskim iskustvom, kazao je Hiršl.
Prije otvaranja izložbe gostujućih autora u Europskom centru za mir i razvoj kustosica Tkalčić je pojasnila na koji način su okupljeni umjetnici referirali na temu festivala.
– U ovom prostoru izlažu Luana Lojić s radom „Bits of real: for development purposes only“, Tjaša Kalkan s radom „Posejdonov gnjev“, Luka Kedžo s radom „Who Lives Here, Who Lives Here?“, zatim Alex Brajković i rad „Generative Contemplation“ te Lana Stojićević s radom „Sunny Side“, a Niko Mihaljević će nakon uvodnih riječi održati performans naziva „Need Your Love So Bad“. Svi nabrojani autori zajedno s Hrvojem Hiršlom su kvalitetni suvremeni umjetnici mlađe generacije koji su izlagali na brojnim samostalnim i grupnim izložbama u Hrvatskoj i u svijetu, a prati ih i niz međunarodnih i domaćih nagrada. Način na koji smo povezali ovogodišnji koncept festivala i radove autora jest da prikažemo njihov način čitanja situacije u kojoj se trenutno nalazimo jer nude jedan drugačiji pogled na smjerove za budućnost, kazala je Tkalčić.
Niko Mihaljević nam je nakon performansa pojasnio na čemu se bazira njegov rad: „Zvučna izvedba blues evergreena „Need Your Love So Bad“ kojeg su popularizirali Fleetwod Mac svojom obradom iz 1968. proučava odnos između kanona konceptualne umjetnosti šezdesetih, poput načina promišljanja Sol LeWitta i pop glazbe. Performans je nastao spontano, za vrijeme rezidencijalnog boravka u New Yorku, kada sam naišao na MIDI podlogu na You Tubeu koja služi kao podloga za gitariste uz pomoću koje mogu vježbati svirati električnu gitaru te sam odlučio napraviti neku vrstu serijalne karaoke izvedbe gdje gitaru zamjenjuje zviždukanje. Performans se sastoji od deset trominutnih izvedbi pjesme, dok je sama forma vrlo ozbiljna pošto se referira na serijalne kompozicije vizualne umjetnosti. Sadržaj je dosta pitak i benigan, nalikuje karaoke izvedbi. Mogli bi reći da je rad više neka vrsta benigne dosade, u principu si zarobljen u nekom loopu koji traje pola sata i ništa se baš pretjerano ne događa, tako da se istražuje i neki odnos ugode i neugode. Publika drugačije reagira, nekima bude jako naporno nekima dobro, ovisi o situaciji“, kazao je Mihaljević.
Ivana Tkalčić, kustosica ovogodišnjeg festivala kazala nam je da je rad, između ostalog izabran zbog zanimljivosti trenutka tranzicije jednog formata u drugog. „Originalna blues pjesma transformirana je u određeni digitalni zvuk, ali je kroz Nikov način zviždukanja pružena jedna nova dimenzija koja je bila zanimljiva za ovaj festival u smislu autentičnosti. Važno je prepoznavanje određene autentičnosti originalnog rada na kojeg se autor referira te pronalazak novih načina pogleda ili realizacije novih smjerova za budućnost iz nekih prijašnjih materijala” kazala je kustosica.
Festival Media Mediterranea završava s ovogodišnjim programom u subotu, 7. kolovoza u 20.30 sati prezentacijom i izložbom radova spekulativnog dizajna s radionice ‘’Augmented Authenticity’’, uz gostujuće autore te Spekulativni soundtrack kojeg potpisuju Branko Škara i Henry Marić u galeriji Društva arhitekata Istre (Smareglina ul. 1).