31/10 2019

Novomedijski kultivator | predavanja Sare Salamon, Hrvoja Spudića i Tina Dožića

Medijski kultivator, Novosti

U sklopu Novomedijskog kultivatora, 25. listopada 2019. umjetnici Sara Salamon, Hrvoje Spudić i Tin Dožić održali su predavanja pulskim gimnazijalcima u knjižnici Gimnazije Pula i učenicima Tehničke škole Pula u Zajednici tehničke kulture Pula. Ciklus o novomedijskoj umjetnosti sastojao se od predavanja o machine artu, sound artu i svjetlu kao gradivnom materijalu u vizualnoj umjetnosti i arhitekturi. Predavači su, osim predavanja te praktičnih vježbi i demonstracija predstavili i vlastite radove u kojima su zastupljeni navedeni mediji – strojevi, zvuk i svjetlo.

Machine art – umjetnost stroja

Ciklus predavanja započeo je predavanjem Tina Dožića koji je govorio o machine artu, odnosno umjetnosti stroja. Predavanje ”Machine art – umjetnost stroja” pokrilo je osnovne koncepte i povijest ovog pristupa umjetnosti. Prateći ulogu stroja i mehanizma u umjetnosti 20. i 21. stoljeća, predavanje je kroz niz primjera prikazalo kako umjetnici koriste tehnologiju u realizaciji novih radova. Predavanje je pratilo odnos razvoja novih tehnologija i njihovih primjena u novomedijskoj umjetnosti. Ovakva umjetnost želi postaviti pitanje kako se kritički može pristupiti tehnološkom napretku i tehnologiji te kako se umjetničkim intervencijama u tehnologiju stvaraju nova značenja. Konačno, predavanjem su kratko predstavljene relevantne platforme za tehnologijsku umjetnost u Hrvatskoj (Device_Art) i inozemstvu (Ars Electronica).

Vidjeti zvukom – sound art

Ciklus se nastavio izlaganjem Sare Salamon pod naslovom “Vidjeti zvukom – sound art”. Predavanje se fokusiralo na medij zvuka u suvremenim umjetničkim praksama. Predavanjem se pokušalo odgovoriti na pitanje zašto su se umjetnici okrenuli “neklasičnim” medijima s početkom 20. stoljeća i kroz praktične primjere promatralo gdje su granice medija, kakvi su procesi stvaranja, razmišljanja, suradnje, istraživanja, eksperimentiranja, analiziranja i spekuliranja. Predavanje je ponudilo kratak presjek povijesti sound arta te na koja se područja i mogućnosti takva umjetnička praksa danas proširila. Primjeri iz prakse uključili su različite metode stvaranja, od skladanja, snimanja zvučnih slika (soundscape) do sonifikacije – pretvaranja zvuka u sliku i obratno te različite forme koje takva umjetnost može stvoriti, od zvučnih skultpura, instalacija, zvučne poezije (sound poetry) do interaktivnih radova. Osim teorijskog dijela, Sara je učenicima pokazala kako se svjetlosne informacije pretvaraju u zvučne signale te kako sami mogu pretvoriti slike u zvukove u audio softveru Audacity. Učenici su tako poslušali zvuk fotografije pulske panorame.

Svjetlo kao materijal

Ciklus je završio predavanjem “Svjetlo kao materijal” Hrvoja Spudića, koje se fokusiralo na upotrebu svjetla kao gradivnog materijala u vizualnoj umjetnosti i arhitekturi. Fokus predavanja bio je na sagledavanju povijesnih primjera svjetlosnih naprava (kamera obskura / kamera lucida / lanterna magica) i njihovoj primjeni u umjetnosti, te analizi umjetničkih praksi umjetnika kao što su James Turrel, Olafur Eliasson, Dan Flavin ili Goran Petercol. U vizualnoj se umjetnosti svjetlo donedavno pojavljivalo kao objekt (“ono što se slika”), a početkom dvadesetog stoljeća postaje subjekt (“ono što slika”). Kroz predavanje, učenici su mogli pratiti kako i zašto je došlo do te promjene. U sklopu predavanja, učenici su mogli vidjeti i kako funkcionira kamera obskura.

Cilj predavanja jest teorijsko i praktično upoznavanje učenika sa suvremenim novomedijskim praksama. Na taj se način obogaćuje školski kurikulum temama koje su slabije zastupljene, uz suradnju umjetnika. Projekt će se nastaviti posjetom udrugama u društvenome centru Rojc i studijskim posjetom u Rijeku povodom programa Rijeka 2020 EPK.

Biografije umjetnika

Tin Dožić završio je studij psihologije (2016) na Hrvatskim studijima Sveučilišta u Zagrebu i nove medije (2016) na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Svoj rad temelji na i straživanju medija kroz prakse izrade vlastitih elektroničkih instrumenata, aproprijacije zastarjelih tehnologija i reciklažu. Djeluje kao multimedijalni umjetnik, te izlaže u Hrvatskoj i inozemstvu. Rad ”Pjesme za antropocen” dobio je nagradu  Zlatna Lubenica na Media Mediterranea festivalu u Puli.

Sara Salamon diplomirala je 2015. na smjeru Medijskih umjetnosti i praksi na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci. Djeluje u poljima različitih umjetničkih praksi, kao vizualna umjetnica, snimateljica, montažerka i medijska tehničarka.  U radu najčešće pokušava iznevjeriti medij. S Hrvojem Spudićem istražuje medije svjetla i zvuka kroz ekstremno materijalni pristup. Od 2013. do 2018. godine prezentirala je svoje umjetničke radove i kolaborativne projekte na više grupnih izložbi (Muzej moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, Sound Art inkubator, Galerija VN, Medienhaus @UDK Berlin…).

Hrvoje Spudić, diplomirao je 2015. na Arhitektonskom fakultetu. Istraživač je tehnika i tehnologija tiska, fotografije, filma i zvuka. U laboratoriju “Klubvizija” razvija eksperimente sa 16mm filmskim zvukom, koji rezultiraju radovima na 5. Sound art inkubatoru i izložbi “Optika, električni valovi i frekvencije” u GMK..Od 2017. sa Sarom Salamon radi na nizu umjetničkih istraživanja, instalacija i eksperimentalnih performansa: “tihi objekti” (6. Sound art inkubator), “translacije” (MMSU Rijeka) i audiovizualna instalacija za koncert ### (Pogon jedinstvo).

Tags: , , , , , ,

RSS 2.0 | trackback